Δευτέρα 19 Μαρτίου 2018

Βράσταμα - Χαλκιδικής




Κάνετε κλικ για μεγέθυνση της κάθε φωτογραφίας.

Click photo to enlarge.

Σήμερα θα κάνουμε μια βόλτα στην ορεινή Χαλκιδική και θα γνωρίσουμε μερικά ακόμη γραφικά χωριουδάκια, εκτός από την Γαλάτιστα, τον Βάβδο και τον Άγιο Πρόδρομο, που υπάρχουν ήδη αναρτημένα στο blog μου.

Τα Βράσταμα ή Βραστά με υψόμετρο 500 μ., είναι από τους παλαιότερους οικισμούς της Χαλκιδικής, με 1.700 περίπου κατοίκους. Βρίσκεται στους πρόποδες του όρους Χολομώντα, του οποίου το υψόμετρο είναι 1165 μ.

Από τον Πολύγυρο, που είναι η πρωτεύουσα του Ν.Χαλκιδικής, απέχει 12 χλμ.

Στην είσοδο του χωριού, μια κομψή ταμπελίτσα μας καλεί στο παραδοσιακό καφέ-μεζεδοπωλείο του χωριού. Και πάνω απ αυτήν κυματίζει η Σημαία μας.


Τα Βράσταμα είναι κτισμένα αμφιθεατρικά.

Ένα μικρό εκκλησάκι με ένα παγκάκι προσφέρουν μια όμορφη θέα στον επισκέπτη, τόσο του χωριού όσο και της φύσης που το περιβάλλει.



Παλαιότερα εδώ, είχαν οργανωθεί γειτονιές που αργότερα ενοποιήθηκαν.


Οι κάτοικοι συμμετείχαν ενεργά στην Ελληνική Επανάσταση του 1821.

Σήμερα ασχολούνται με την γεωργία και την κτηνοτροφία, παράγουν δε ένα εκλεκτό τσίπουρο (κούμαρο).

Στο σημείο αυτό θα παραθέσω τις πολύτιμες πληροφορίες, που μου έκανε την τιμή να μου δώσει μία blog φίλη μου Βρασταμινή, που λατρεύει τον τόπο της και την ευχαριστώ πάρα πάρα πολύ!

"Κέρινα Ποιήματα"

"Επανέρχομαι!Αν θέλω να είμαι ..αντικειμενική, θα πρέπει να κάνω ολόκληρη ανάρτηση στη θέση των σχολίων σου και αυτό δεν αρμόζει!
Όμως και πάλι σε ευχαριστώ!Συμπληρώνω ότι το χωριό μου, είναι αφιερωμένο στην Παναγία γιαυτό και έχουμε :Ευαγγελισμό, Γέννηση Θεοτόκου(στο Κελλί)και κοίμηση Παναγίας όπου παράλληλα με το πανηγύρι, γίνεται και η γιορτή κούμαρου!Το αποκλειστικό δικό μας...γνήσιο απόσταγμα από κούμαρα!
Καθώς επίσης ότι συμπολιούχος μας είναι ο όσιος Ευθύμιος ο νέος, που ασκήτεψε στην περιοχή μας , όπου στο σπήλαιό του χρόνο με τον χρόνο, έρχονται και περισσότεροι προσκυνητές!
Καθώς επίσης ότι υπάρχει μελισσοκομία και σαν συνέχεια παραγώγων της, τα τρία κηροπλαστεία που λειτουργούν στον χωριό μου.
Αχ, Μάγδα μου, αν με ρωτούσες θα σου τα έλεγα όλα να κάνεις, μια πλήρη ξενάγηση, και να μην χρειαστεί να προσθέσω!όμως επειδή έχουμε πάρα πολλά όμορφα ακόμα, κάποια στιγμή...ήδη το έχω σκεφτεί να κάνω ένα αφιέρωμα στα παρεκκλήσια του χωριού μας, που ακόμα και η θέση που κατέχουν στον τόπο, αποδεικνύεται ότι δεν είναι τυχαία!
ΣΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΏ!!!ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΤΑΞΙΔΕΥΕΙΣ και να τα μοιράζεσαι μαζί μας!!!Να είσαι καλά!!!!Με αγάπη

Ευχαριστώ θερμά καλή μου φίλη, για όσα μοιράστηκες μαζί μας.

Ένας παραδοσιακός ξενώνας, λίγο έξω από το χωριό.


και δίπλα του μια κατάφυτη πλαγιά με την πρώτη παπαρούνα της άνοιξης!



Κατευθυνόμαστε σε ένα μικρό λόφο, όπου είναι ο Ιερός Ναός Ευαγγελισμού της Θεοτόκου.
Ο Ναός ανακαινίστηκε το 1814, αφού είχε καεί από τους Τούρκους. Αντιπροσωπευτικό δείγμα της αισθητικής του 19ου αιώνα. Κτισμένος με πέτρα και ξύλο.






Ο περιβάλλον χώρος του Ιερού Ναού, έχει θέα στο χωριό





Εκεί κοντά κι ένας άλλος παραδοσιακός ξενώνας


Κάνουμε βόλτα στα στενά δρομάκια. Σπίτια παλιά, σπίτια καινούργια και εξωκλήσια.





Σκαλοπάτια συνδέουν την κάτω γειτονιά με την πλατεία του χωριού.


Πολύχρωμα κουτιά από μελίσσια, μαρτυρούν μία ακόμα από τις γεωργικές ασχολίες των κατοίκων, την μελισσοκομία.



Η μικρή πλατεία του χωριού φιλοξενεί σε ένα παρκάκι την προτομή του Ιωάννου Παπαγεράκη, Διευθυντού της Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης. Προφανώς ο σπουδαίος άνδρας γεννήθηκε εδώ, στα Βράσταμα.

Πίσω από την προτομή, ένα θαυμάσιο παλιό αρχοντικό!


Άλλη μία άποψη της πλατείας


Λίγο παραπάνω, το Δημοτικό σχολείο


και απέναντι του ο φούρνος του χωριού.


Ένα ξέφωτο με μια θέα στις κόκκινες στέγες των σπιτιών


Κι ένα κόκκινο τρακτέρ, που μαρτυράει τις γεωργικές ασχολίες των ανθρώπων.


Η μικρή έκπληξη στον δρόμο μας, μας προσφέρει ένα άλλο δείγμα της ασχολίας των κατοίκων, την κτηνοτροφία.



Ο Ιερός Ναός της Παναγίας, σε μια άκρη του χωριού με τα αιωνόβια δέντρα και έναν πλούτο αγριολούλουδων στον αυλόγυρο του!!!


Γάργαρο από τα βουνά το νεράκι








Μέσα στα πεύκα η εκκλησία του Αγίου Αθανασίου




Και πάλι σε μια άκρη του χωριού, ένα εικονοστάσι του Προφήτη Ηλία, πέτρινο με ένα θαυμάσιο κιόσκι!



Σε μια ωραία θέση του Χολομώντα, ανάμεσα σε αιωνόβια δέντρα, βρίσκεται το εκκλησάκι των Αγίων Αναργύρων, που ανήκει στα Βράσταμα.




Στον περιβάλλοντα χώρο, οι κάτοικοι δημιούργησαν χώρους αναψυχής, απαραίτητους για την πανήγυρη που γίνεται εδώ την ημέρα του εορτασμού των Αγίων Αναργύρων.






Πολύ θα θέλαμε να επισκεφθούμε το παρεκκλήσι του Οσίου Ευθυμίου του νέου, που βρίσκεται πάνω σε ένα βράχο, όπως είδα σε φωτογραφίες στο Ίντερνετ.

Όμως οι κάτοικοι μου είπαν, ότι είναι πολύ μακριά, σε δύσβατη περιοχή, ότι για να πας πρέπει να έχει αυτοκίνητο 4χ4 και στην συνέχεια να βαδίσεις αρκετά.

Δυστυχώς δεν μπορούσαμε να πάμε, ευχόμαστε να έχουμε την ευλογία του.

Και κλείνω με μία πανοραμική άποψη του όμορφου χωριού.


Σας ευχαριστώ θερμά για την επίσκεψη σας!

20 σχόλια:

  1. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Γεια σας Magda. Είναι ένα υπέροχο μέρος και ήταν ωραίο να το περπατήσετε. Αγαπώ τα κατσίκια στην πλαγιά και τα λουλούδια της άνοιξης. U τον επόμενο χειμώνα. Χαιρετίζω και στέλνω πολλά φιλιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Preciosos lugares los que has recorrido y con bellas imágenes, para guardar de recuerdo.

    Besos

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Εδώ είμαστε στα εδάφη μας και ίσως καταφέρουμε να επισκεφθούμε αυτό το όμορφο χωριό .
    Είναι τόσο ωραία η Ελληνική φύση.
    Καλή συνέχεια και φιλάκια πολλά .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μικρό αλλά φροντισμένο το χωριό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Πρώτη φορά ακούω το χωριό αυτό
    όμορφη ξενάγηση και σαν περιγραφή και οι φωτογραφίες σου όλες μου άρεσαν
    τα μικρά εκκλησάκια τα λατρεύω
    το πρώτο πόσο μικρό είναι
    ήθελα πολύ να έβλεπα και το εσωτερικό του
    οι κατσικούλες μου άρεσαν
    τα λουλούδια όλα και η πρώτη παπαρούνα και τα λιλά λουλούδια
    και η όμορφη ελληνική σημαία μας
    πόσο όμορφη είναι η Ελλάδα μας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Magda, beaiful views! I wish I could see it with my eyes:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Μάγδα μου αγαπημένη, σε συγχαίρω που έκανες ένα πολύ όμορφο οδοιπορικό, στο λατρεμένο μου -αγαπημένο μου χωριό με τη μακραίωνη ιστορία του!
    Σε ευχαριστώ!'Εκανες εξαιρετική δουλειά, θα σε μαλλώσω που δεν το γνώριζα να σε ξεναγήσω!
    Θα επανέλθω αργότερα, να προσθέσω κάποια θεματάκια, αν και το χωριό μου δεν χωράει...σε μία μόνο ανάρτηση!
    Γράφω μόνο ότι ο ενοριακός ναός του γιορτάζει σε λίγες μέρες, του Ευαγγελισμού!Θα επανέθλω.ΣΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΏ!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Επανέρχομαι!Αν θέλω να είμαι ..αντικειμενική, θα πρέπει να κάνω ολόκληρη ανάρτηση στη θέση των σχολίων σου και αυτό δεν αρμόζει!
    Όμως και πάλι σε ευχαριστώ!Συμπληρώνω ότι το χωριό μου, είναι αφιερωμένο στην Παναγία γιαυτό και έχουμε :Ευαγγελισμό, Γέννηση Θεοτόκου(στο Κελλί)και κοίμηση Παναγίας όπου παράλληλα με το πανηγύρι, γίνεται και η γιορτή κούμαρου!Το αποκλειστικό δικό μας...γνήσιο απόσταγμα από κούμαρα!
    Καθώς επίσης ότι συμπολιούχος μας είναι ο όσιος Ευθύμιος ο νέος, που ασκήτεψε στην περιοχή μας , όπου στο σπήλαιό του χρόνο με τον χρόνο, έρχονται και περισσότεροι προσκυνητές!
    Καθώς επίσης ότι υπάρχει μελισσοκομία και σαν συνέχεια παραγώγων της, τα τρία κηροπλαστεία που λειτουργούν στον χωριό μου.
    Αχ, Μάγδα μου, αν με ρωτούσες θα σου τα έλεγα όλα να κάνεις, μια πλήρη ξενάγηση, και να μην χρειαστεί να προσθέσω!όμως επειδή έχουμε πάρα πολλά όμορφα ακόμα, κάποια στιγμή...ήδη το έχω σκεφτεί να κάνω ένα αφιέρωμα στα παρεκκλήσια του χωριού μας, που ακόμα και η θέση που κατέχουν στον τόπο, αποδεικνύεται ότι δεν είναι τυχαία!
    ΣΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΏ!!!ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΤΑΞΙΔΕΥΕΙΣ και να τα μοιράζεσαι μαζί μας!!!Να είσαι καλά!!!!Με αγάπη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή μου φίλη, είναι τόσο πολύτιμα όσα μου είπες, γι αυτό και τα παρέθεσα μέσα στην ανάρτηση μου. Ελπίζω να σου αρέσει.
      Χίλια ευχαριστώ!

      Διαγραφή
    2. Κι εγω ευχαριστώ!
      Καλή συνέχεια στις όμορφες περιπλανήσεις σου και το μοίρασμά τους!Αυτό είναι αγάπη, να μοιράζεσαι!
      ΚΑΛΌ ΑΠΌΓΕΥΜΑ!

      Διαγραφή
  10. Κάθε άλλο παρά... "Κελί"!!!
    Απλόχερη και πλέρια η φυσική ομορφιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Όταν πρωτοδιάβασα την ανάρτησή σου για τα Βράσταμα, αμέσως σκέφτηκα την φίλη μας την Βαρβάρα! Και δεν είχα αφήσει σχόλιο γιατί από το κινητό δεν τα καταφέρνω.
    Τώρα που ξαναπέρασα, βλέπω τα σχόλια της Βαρβάρας που τα πρόσθεσες και στο κείμενο. Μάγδα μου, οι φωτογραφίες σου και οι επεξηγήσεις σου με κάνουν να αισθάνομαι πως βρίσκομαι εκεί!
    Φιλάκια πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Μία ξεναγηση του τόπου μας για ενα δικο μας χωριο..(δικο μας επειδή η αγαπημενη μας φιλη Βαρβάρα ειναι από εκεί) και μια αφιερωση εξαιρετική στο ομορφο χωριο της τα Βράσταμα..
    Ειχα καιρό να περασω λογο υποχρεώσεων...και χάρηκα παρα πολύ για αυτην την ξεναγηση Μαγδα μου να περνας ομορφα όπου και να ταξιδευεις.. καλο σου βραδυ φιλακιααα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΧΡΌΝΙΑ ΠΟΛΛΑ !!!
      Κάνω παρένθεση, γιατί αν πρόσθεσα τόσα λίγα για το χωριό μου, πόσα πρέπει να προσθέσω για τον Πολύγυρό μου;
      Θα πώ:Δεν θα προσθέσω τίποτα απολύτως διότι η Μάγδα μας, έκανε μια τόσο όμορφη ξενάγηση, που ούτε κι εγω που ζω...μισό αιώνα εδώ...θα έγραφα κάτι παραπάνω!Μαγδα για μια ακόμα φορά σε ευχαριστώ!Συνέχισε να ταξιδεύεις και να μας παίρνεις μαζί σου στα ταξίδια σου, με τι όμορφες αναρτήσεις σου!

      Διαγραφή
  13. Αυτό το χωριό που τόσο αγαπά η Βαρβάρα μας είναι υπέροχο , πραγματικά από τα ομορφότερα που έχω δει !!! Πολλά φιλιά με την αγάπη μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το αγαπώ nicol μου, γιατί είναι το χωριό μου!Και όπως έλεγε η αγαπημένη μου θεία, στο χωριό μας, μας αγαπούν και οι πέτρες!κι εγω τις αγαπώ!το ξέρουν!!!φιλια πολλά, ακόμα δεν βρήκα χρόνο να απαντήσω για τον Πολύγυρό μου!
      ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ!

      Διαγραφή